GR5 2019

Ik had gedacht om dit jaar met de caravan te gaan, maar deze is inmiddels verkocht, dus moest er een ander plan worden bedacht. De keuze was niet moeilijk. Ik wil  dit jaar 4 nachten in hotel Bagatelle verblijven en vandaar uit de eerste 3 wandelingen doen dan een wissel en rustdag en dan 4 nachten in La Grange Aux Hirondelles. De bedoeling is om telkens met de auto naar het eindpunt te rijden en dan met de fiets (e-bike) naar het startpunt. Ik ben dan niet afhankelijk van het openbaar vervoer. De route die ik wil lopen start in Pagny-sur-Moselle en eindigt in Assebcourt. De totale afstand bedraagt 128 kilometer

Zaterdag 18-05-2019 gaat de wandeling van Pagny-sur-Moselle naar Gare Pont-à-Mousson is circa 23,2 km, maar dat zijn er uiteindelijk 27,2 geworden.

Route 1e etappe

Geen auto en fiets dus maar van station naar station. Van te voren had ik via de app van de SNCF een kaartje gekocht. Dit werkt prima geen gedoe met de kaartjesautomaat een aanrader. Nou ik ben om 7:00 uur opgestaan 8:00 uur ontbeten en 9:07 in de trein naar Pagny-sur-Moselle waar ik om 9:13 uur aankwam en direct ben gaan wandelen. Op naar het Maria beeld waar ik in 2016 ben geëindigd. Tja toch wel een emotioneel weerzien na 3 jaar. Bij het beeld linksaf weer de weg een stukje volgen en dan een prachtige landweg op met links en rechts een soort volkstuintjes en wijngaarden. Het is weer even wennen met een iets zwaardere rugtas, maar na een kwartiertje gaat het weer prima. Dan wordt het klimmen richting het dorpje Prény. In het dorpje via de trappen naar het kasteel uit de twaalfde eeuw. Via de poort komen we op het voormalige binnenplein waarna we op een verharde veldweg verder gaan dan linksaf een steile afdaling en komen in de “hoofdstraat”van Prény. Geen rondje om de kerk maar om en door hetn oude kasteel. Daarna gaan we weer steil dalen en komen uit bij een begraafplaats met een heel mooi kapelletje. Op de begraafplaats veel plastiek bloemen maar ja die hoef je geen water te geven. Na het kapelletje op een prachtige weg met vele uitzicht torentjes vind ik er een om mijn lunch te nuttigen. De route gaat door een prachtig gebied, ook de markering is erg goed verzorgd, heb het boekje, kaart en GPS niet nodig gehad. Mijn complimenten aan de Club Vogezen die dit onderhouden. Ik heb erg genoten van de toch wel lange etappe, maar het weer werkte mee bijna de hele dag scheen de zon. Wel vond ik het stuk na het Monument erg saai alleen maar een rechte weg die uiteindelijk uitkomt bij het Cimétiére Militaire de Péteant, waar 7000 soldaten begraven liggen, zeer indrukwekkend. Wel zie je links en rechts de sporen van de oorlog in de vorm van loopgraven en bunkers. Indrukwekkend en sta boven aan de begraafplaats even stil en denk aan de vrijheid die wij genieten zij stierven voor een zinloze oorlog.
Zo dat is het voor vandaag morgen de tweede etappe, ik heb er zin in.

Zondag 19-05-2019 gaat de  wandeldag van Montauville naar Rosières-en-Haye en is circa 21,9 km wat er uiteindelijk 26 zijn worden.

Route 2e etappe

Om 7:00 uur opgestaan en om 8:00 uur ontbeten. Daarna met de auto naar het eindpunt in Rosiéres en Haye. Dan met de fiets naar het hotel (is handiger) en dan vanaf het hotel naar Montauville lopen. Dit is maar 3 km dus goed te doen. Dan vanuit Montauville een stijgende grindweg. Dit soort paden zijn niet fijn voor je voetzolen het is grof grind en zal dit nog vaker tegenkomen. De omgeving is erg mooi en afwisselend en ik tref het met het weer ondanks de waarschuwingen voor onweer blijft het de gehele dag droog. In Saintr-Jean een gehucht met 4 oude boerderijen waarvan de eerste er wel uitspringt. Aangekomen in Martincourt komt er een verassing, de GR5 is omgelegd, in plaats van op de D106 rechtsaf te gaan is de route verplaatst en gaan we linksaf. Wat me opvalt ook in de vorige etappe is dat de GR5 geüpdatet is, allemaal nieuwe wit/rode bordjes op alle strategische punten en niet te missen. Dus ook nu weer geen boekje, GPS of topo-kaart gebruikt. Ook de omleiding is erg goed aangegeven maar is wel ongeveer 2 km omlopen. Wel zijn de uitzichten erg mooi vooral bij helder weer is het een prachtig stuk. Alleen in hoog zomer is het lijkt mij erg zweten en veel water drinken. Uiteindelijk kom je op een stuk molenroute waar je door het bos loopt totin het plaatsje Gézoncourt waarna je pal zuid loopt naar de oude route naar Rosiéres en Haye. Het was vandaag een behoorlijke tippel maar zeker de moeite waard. Morgen de derde etappe.

Maandag 20-05-2019 de 3e wandeldag gaat van Rosières-en-Haye – Custines en is circa 18,5 km, dit zijn er 19,6 km geworden.

Route 3e etappe

Vandaag vroeg gestart zeven uur ontbeten en om acht uur op weg met de auto naar Custines en vandaar 14 km op de fiets naar Rosiéres en Haye. Het is bewolkt maar gelukkig droog. Over het fietsen even dit, ik ben er tot nu toe erg content mee, gebruik wel de maximale ondersteuning wat aardig wat stroom vergt, maar ik kom er in een redelijk tempo, berg op 18 km per uur berg af 36 km per uur. Het landschap is glooiend dus erg goed te doen. Vandaag een korte etappe en vanuit  Rosiéres en Haye gaat de GR5 direct het veld in met links en rechts graan om uiteindelijk weer in de bossen uit te komen. Ook nu weer een prachtige wandeling met toch wel als hoogte punt Liverdun, de poort al honderd keer gefotografeerd  door wandelaars, maar in het echt is het erg mooi. Er waren afgelopen weekend ridderspelen geweest want de straten lage vol met stro en het rook er naar paardenpoep. Na Liverdun weer de bossen in en redelijk rechte paden, weinig klimwerk. Opvallend is dan 2 km voor Custines wordt de stilte verstoord door het verkeer op de A31 waardoor je je weer realiseert hoe druk ons bestaan is. Dan de laatste afdaling naar Custinus is niet bevorderlijk voor de knieën. Erg steil met losse stenen en dode takken. Blij dat ik beneden was en het laatste stukje naar de auto kon lopen. Voor mij is nu de GR5 één geheel vanaf Maastricht en neem morgen een vrije dag en start overmorgen in Amance waar ik 3 jaar geleden ben geëindigd.

Woensdag 22-052019 na een rustdag gaat de wandeling van Amance naar Grémecey en is circa 14,2 km wat er uiteindelijk 16,5 zijn geworden.

Route 4e etappe

Na een rustdag de draad weer opgepakt met een korte etappe. De auto in Grémecey gezet en op de fiets naar Amance. Wat betreft het gebruik van Google Maps was dit niet erg handig, omdat de navigatie alle richtingen uitging en de stem steeds riep “keer om keer om”. Navigatie uitgezet en de topo-kaart uit de rugzak gehaald en zelf maar gepland heb hoe ik verder ga fietsen. Dit lukte prima en zo kwam ik na twee keer vragen en één keer verkeerd rijden aan in Amance. De fiets met een ketting aan de boom gezet rugzak op en de wandeling kon beginnen. Het zonnetje begon aardig te branden dus hopla pijpen van de broek ritsen en met blote benen verder. Amance een liefelijk dorpje achter me laten en genieten van het weidse uitzicht over de heuvels. Het gebied bestaat vooral van graan velden en koolzaad velden. De laatste stonden in bloei wat een prachtig gele kleur geeft. Ook vandaag weer niemand tegengekomen behalve in de bewoonde wereld en soms daar ook geeneens. De wandeling is betrekkelijk eenvoudig met weinig tot geen hoogte verschillen. Na de vorige afstanden was dit een redelijk korte met zijn 16,5 km. In Brin sur Seille koffie gedronken. De eerste keer dat er in de etappe een koffie drink punt zat, dankbaar gebruik van gemaakt. Ook deze etappe was voorzien van nieuw wit/rode bordjes en op duidelijke plaatsen, behalve het stuk tussen Brin sur Seille en Antilloncourt dat is alleen het graspad volgen want er is niets om een bordje aan te bevestigen en dat geld ook voor het stuk  Antilloncourt naar Grémecey, maar het wijst zich vanzelf de weg. Vandaag weer genoten van een fijne wandeling ik denk dat de foto’s dat ook vertellen. Morgen weer een etappe, heb er nu al zin in.

Donderdag 23-05-2019 gaat de 5e wandeldag van Gremecey naar Marsal en is circa 20,4 km Dit zijn er uiteindelijk 28,2 km geworden, oorzaak mijn dwalingen om het spoor weer te vinden. (zie verder in het verhaal)

Route 5e etappe

Vanochtend zeven uur ontbijten en direct na het ontbijt met de auto naar Marsal, en dan op de fiets van Marsal naar Gremecey. Het is prachtig weer en een mooie fietstocht door de heuvels. Ook nu weer met maximale ondersteuning bergie op en bergie af. Het kost weinig moeite en een paar keer naar beneden met 45 km/uur, voor mij erg hard. Ook werkt Google Maps weer  goed, omdat ik mijn smartfoon in mijn binnenzak van mijn jas heb gestopt. Er gebeuren geen rare dingen meer en ik zoek de oorzaak in het feit dat hij te dicht bij mijn fietscomputer zat, die continue met het motortje communiceert. Probleem opgelost. Goed de fiets bij de kerk aan een boom vastgezet en klokslag tien uur ga ik aan de wandel en verlaat Gremecey klimmend uit de vallei naar de top en richting bos. Het gaat voorspoedig tot in het bos bij een stervormige wegkruising met oude grensstenen 95 en 96 rechtsaf moet. Helaas heeft de Franse bouwer flink huis gehouden en ik zag alleen grenssteen 95 tegen een boom leunen en 96 was nergens te bekennen. En ja hoor hier ging het helemaal mis, GPS route klopte niet meer en de GR5 bordjes hielden op. Ben hier zeker twee tot twee en een half uur wezen dwalen om het pad weer te vinden. Meer geluk dan wijsheid en de tekst uit het boekje honderd keer te lezen lukte mij het om dwars door het kreupelhout, waar ik lelijk door viel en iets van een pad vond en ja hoor aan het eind het genoemde houten kruis Croix de L´Homme. Even bijkomen en verder op naar Salonnes. In het bos kwam ik ook nog veel plasstick art tegen. Ik heb er maar een paar gefotografeerd. Via Vic sur Seille ben ik naar Marsal gelopen waar ik tegen half acht aankwam. Gauw de fiets opgehaald in Gremecey en naar de B&B gereden. Moe maar voldaan ging ik naar bed en ja morgen de laatste wandeling die ik op het programma heb staan. Ondanks alles wat er vandaag gebeurd is heb ik er toch weer zin in.

Vrijdag 24-05-2019  gaat de 6e en laatste wandeldag van Marsal naar Assenoncourt en is circa 20,1 km wat ik ook heb gelopen.

Route 6e etappe

Weer vroeg (7:00 uur) ontbeten en met een lunchpakket van de eigenaresse van de B&B in de rugtas op stap. Ik noem het lunchpakket even omdat ik hiervoor ruimte in mijn rugtas moet maken. Het zijn 2 stukken stokbrood 2 potjes met eigen gemaakte jam, plasticbakje met salade en een beker met Prunus domestica ‘Mirabelle de Nancy’, ook wel bekend als ‘kroosjespruim’ of ‘Mirabelle’, uit eigen tuin. Goed weer met de auto naar Assenoncourt en vandaar via allerlei leuke boerenweggetjes naar Marsal. Op de fiets een vrij vlakke etappe dus weinig stroomverbruik. Aangekomen in Marsal de fiets in een fietsenrek geplaatst, de eerste die ik in al die dagen tegenkom, rugtas op en wandel het slaperige stadje Masrsal uit. Marsal is een oud stadje en gebouwde versterkingen uit de 17e eeuw. Deze gebouwen zijn helaas omringd door hekken en zo te zien wordt er niets aan gedaan. Goed al wandelend over de brug van de Seille volgen we de D22a tot Blanche Eglise een weg die ook als fietsroute wordt aangegeven. Tja deze etappe blijkt achteraf uit 80% asfaltpaden te bestaan. In Blanche Eglise wordt ik verwelkomt door een klepperende ooievaar die zijn nest in een lantaarnpaal heeft gebouwd. Hierna gaat de route door naar Dieuze ook weer  via asfalt. Nu kan ik me voorstellen dat het voor parcours-uitzetters niet eenvoudig is om in deze omgeving door bosgebied te gaan. Bij Dieuze gaat de GR5 door het park, met veel bankjes via de buitenwijk van Dieuze richting een natuurgebied. Al wandelend kom je langs het de Lindre-vijver (de grootste kunstmatige vijver van Frankrijk) behoort tot de landvijvers, het heuvelland met lage hellingen, met in totaal 134 vijvers. Met zijn 1.000 hectare is het een van de grootste vijvers van het departement. Door de eeuwen heen gevormd door menselijke activiteiten, die vijvers, bossen, heggen, velden en weiden hebben gecreëerd, behoudt de Lindre-vijver zijn natuurlijke karakter. Het is bewaard gebleven van de verstedelijking van de afgelopen decennia die de rand van de andere grote vijvers van de Moezel heeft bereikt. Dit laatste heb ik van Wikipedia gepikt. De route loopt langs Tarquimpol en Alteville  naar mijn eindpunt van de GR5 bij Assenocourt.
Na 137 km in 6 dagen te hebben gelopen stopt voor mij dit jaar de GR5. Ik heb erg genoten van de wandelingen en de transportlogistiek is prima gegaan. Wel broed er nu een plan om de GR5 vanuit Nederland (Hoek van Holland) door België naar Kanne te lopen. Dit komt ook door de leuke verhalen die ik over dit gedeelte op FB heb gelezen. Dit deel is nooit aan bod geweest  omdat ik na het Pieterpad ben doorgelopen op de GR5. Tot de volgende keer op de GR5.