GR5 2019

Ik had gedacht om dit jaar met de caravan te gaan, maar deze is inmiddels verkocht, dus moest er een ander plan worden bedacht. De keuze was niet moeilijk. Ik wil  dit jaar 4 nachten in hotel Bagatelle verblijven en vandaar uit de eerste 3 wandelingen doen dan een wissel en rustdag en dan 4 nachten in La Grange Aux Hirondelles. De bedoeling is om telkens met de auto naar het eindpunt te rijden en dan met de fiets (e-bike) naar het startpunt. Ik ben dan niet afhankelijk van het openbaar vervoer. De route die ik wil lopen start in Pagny-sur-Moselle en eindigt in Assebcourt. De totale afstand bedraagt 128 kilometer

Zaterdag 18-05-2019 gaat de wandeling van Pagny-sur-Moselle naar Gare Pont-à-Mousson is circa 23,2 km, maar dat zijn er uiteindelijk 27,2 geworden.

Route 1e etappe

Geen auto en fiets dus maar van station naar station. Van te voren had ik via de app van de SNCF een kaartje gekocht. Dit werkt prima geen gedoe met de kaartjesautomaat een aanrader. Nou ik ben om 7:00 uur opgestaan 8:00 uur ontbeten en 9:07 in de trein naar Pagny-sur-Moselle waar ik om 9:13 uur aankwam en direct ben gaan wandelen. Op naar het Maria beeld waar ik in 2016 ben geëindigd. Tja toch wel een emotioneel weerzien na 3 jaar. Bij het beeld linksaf weer de weg een stukje volgen en dan een prachtige landweg op met links en rechts een soort volkstuintjes en wijngaarden. Het is weer even wennen met een iets zwaardere rugtas, maar na een kwartiertje gaat het weer prima. Dan wordt het klimmen richting het dorpje Prény. In het dorpje via de trappen naar het kasteel uit de twaalfde eeuw. Via de poort komen we op het voormalige binnenplein waarna we op een verharde veldweg verder gaan dan linksaf een steile afdaling en komen in de “hoofdstraat”van Prény. Geen rondje om de kerk maar om en door hetn oude kasteel. Daarna gaan we weer steil dalen en komen uit bij een begraafplaats met een heel mooi kapelletje. Op de begraafplaats veel plastiek bloemen maar ja die hoef je geen water te geven. Na het kapelletje op een prachtige weg met vele uitzicht torentjes vind ik er een om mijn lunch te nuttigen. De route gaat door een prachtig gebied, ook de markering is erg goed verzorgd, heb het boekje, kaart en GPS niet nodig gehad. Mijn complimenten aan de Club Vogezen die dit onderhouden. Ik heb erg genoten van de toch wel lange etappe, maar het weer werkte mee bijna de hele dag scheen de zon. Wel vond ik het stuk na het Monument erg saai alleen maar een rechte weg die uiteindelijk uitkomt bij het Cimétiére Militaire de Péteant, waar 7000 soldaten begraven liggen, zeer indrukwekkend. Wel zie je links en rechts de sporen van de oorlog in de vorm van loopgraven en bunkers. Indrukwekkend en sta boven aan de begraafplaats even stil en denk aan de vrijheid die wij genieten zij stierven voor een zinloze oorlog.
Zo dat is het voor vandaag morgen de tweede etappe, ik heb er zin in.

Zondag 19-05-2019 gaat de  wandeldag van Montauville naar Rosières-en-Haye en is circa 21,9 km wat er uiteindelijk 26 zijn worden.

Route 2e etappe

Om 7:00 uur opgestaan en om 8:00 uur ontbeten. Daarna met de auto naar het eindpunt in Rosiéres en Haye. Dan met de fiets naar het hotel (is handiger) en dan vanaf het hotel naar Montauville lopen. Dit is maar 3 km dus goed te doen. Dan vanuit Montauville een stijgende grindweg. Dit soort paden zijn niet fijn voor je voetzolen het is grof grind en zal dit nog vaker tegenkomen. De omgeving is erg mooi en afwisselend en ik tref het met het weer ondanks de waarschuwingen voor onweer blijft het de gehele dag droog. In Saintr-Jean een gehucht met 4 oude boerderijen waarvan de eerste er wel uitspringt. Aangekomen in Martincourt komt er een verassing, de GR5 is omgelegd, in plaats van op de D106 rechtsaf te gaan is de route verplaatst en gaan we linksaf. Wat me opvalt ook in de vorige etappe is dat de GR5 geüpdatet is, allemaal nieuwe wit/rode bordjes op alle strategische punten en niet te missen. Dus ook nu weer geen boekje, GPS of topo-kaart gebruikt. Ook de omleiding is erg goed aangegeven maar is wel ongeveer 2 km omlopen. Wel zijn de uitzichten erg mooi vooral bij helder weer is het een prachtig stuk. Alleen in hoog zomer is het lijkt mij erg zweten en veel water drinken. Uiteindelijk kom je op een stuk molenroute waar je door het bos loopt totin het plaatsje Gézoncourt waarna je pal zuid loopt naar de oude route naar Rosiéres en Haye. Het was vandaag een behoorlijke tippel maar zeker de moeite waard. Morgen de derde etappe.

Maandag 20-05-2019 de 3e wandeldag gaat van Rosières-en-Haye – Custines en is circa 18,5 km, dit zijn er 19,6 km geworden.

Route 3e etappe

Vandaag vroeg gestart zeven uur ontbeten en om acht uur op weg met de auto naar Custines en vandaar 14 km op de fiets naar Rosiéres en Haye. Het is bewolkt maar gelukkig droog. Over het fietsen even dit, ik ben er tot nu toe erg content mee, gebruik wel de maximale ondersteuning wat aardig wat stroom vergt, maar ik kom er in een redelijk tempo, berg op 18 km per uur berg af 36 km per uur. Het landschap is glooiend dus erg goed te doen. Vandaag een korte etappe en vanuit  Rosiéres en Haye gaat de GR5 direct het veld in met links en rechts graan om uiteindelijk weer in de bossen uit te komen. Ook nu weer een prachtige wandeling met toch wel als hoogte punt Liverdun, de poort al honderd keer gefotografeerd  door wandelaars, maar in het echt is het erg mooi. Er waren afgelopen weekend ridderspelen geweest want de straten lage vol met stro en het rook er naar paardenpoep. Na Liverdun weer de bossen in en redelijk rechte paden, weinig klimwerk. Opvallend is dan 2 km voor Custines wordt de stilte verstoord door het verkeer op de A31 waardoor je je weer realiseert hoe druk ons bestaan is. Dan de laatste afdaling naar Custinus is niet bevorderlijk voor de knieën. Erg steil met losse stenen en dode takken. Blij dat ik beneden was en het laatste stukje naar de auto kon lopen. Voor mij is nu de GR5 één geheel vanaf Maastricht en neem morgen een vrije dag en start overmorgen in Amance waar ik 3 jaar geleden ben geëindigd.