Rondreis Italië 2017

We hebben besloten om dit jaar (2017) met vakantie een rondreis door Italië te maken. Het doel is Sicilië als het meest zuidelijk. Via Bad Durkheim (Duitsland) ⇒ Waldheim (Zwitserland) ⇒ Milaan naar Genua. Vanaf Genua met de ferry overvaren naar Palermo. Van Palermo naar Agrigento⇒Avola ⇒ Fondachelo. Vanaf Sicilië in Messina met de ferry oversteken naar de laars en via de laars weer naar het noorden via  Nicotera ⇒ Paestum ⇒ Pozzuoli (Napels) ⇒ Civitella del Lago Bachi ⇒ Marina di Massa ⇒ Milaan ⇒ Sachseln (Zwitserland) ⇒ Bad Rippoldsau-Schapbach (Duitsland) ⇒ Koblenz-Guels ⇒ Oirschot en naar huis (Amsterdam). Voor deze reis hebben we 7 weken uitgetrokken en geen enkele campings besproken. Alleen de ferry van Genua naar Palermo hebben we besproken. Klik op de link voor de afstanden, campings, campingkosten en aantal nachten
Ik heb de campings niet uitgebreid beschreven, omdat de wensen van iedereen verschillend is. Wel staat er beschreven hoe we het ervaren hebben. Wat over het algemeen opvalt is dat de plaatsen in Italië klein zijn. We hebben ook nergens in Italië de grote luifel op kunnen zetten. Gelukkig hadden we een kleine luifel bij ons. Op de foto’s is duidelijk te zien hoe groot de plaatsen zijn.

Vanuit Amsterdam zijn we naar camping Latour in Oirschot gereden en hebben daar 3 nachten gestaan. Een camping die in het voorseizoen erg stil is en alles gesloten. Het doet erg ongezellig aan wat jammer is want de ligging en de omgeving is erg mooi. Er staan veel oudere mensen wat zo in het voorseizoen logisch is. Voor  onze kleindochter was er maar één speelkameraadje. Wel fijn is het zwembad waar je als campinggast gratis mag zwemmen.

Van Oirschot zijn we naar Bad Durkheim gereden naar camping Knaus Campingparks . Hier hebben we 2 nachten gestaan. Mooie overnachtings-camping , zeer goed bereikbaar vanaf de A61. De camping is zeer uitgestrekt het sanitair ligt niet ver van de receptie. Een leuke camping midden in de wijnstreek gelegen aan een meer/recreatieplas waarin je bij mooi weer kunt zwemmen. De camping is één lange laan met zijweggetjes die naar een druivensoort zijn genoemd. Links van de laan zijn vaste plaatsen en rechts is voor de passanten. Toiletten zijn schoon en de douches zijn ruim genoeg. We zijn naar Bad Durkheim geweest, een leuk stadje met een historisch centrum waar we sandalen hebben gekocht, omdat we die vergeten waren. Even buiten het centrum bij een Chinees restaurant op het terras gegeten, we mochten zoveel pakken als we wilde en tja niet duur. Een bezoek aan het historische centrum is zeker de moeite waard.

Camping Bad Durkheim

Van Bad Durkheim naar  camping Sursee in Waldheim Zwitserland, waar we 2 nachten hebben gestaan. Een kleine camping met veel vaste plaatsen. Wij stonden op een mooi ruim grasveld wat voor passanten is. Een heel mooie tussenstop. In Waldheim hebben we boodschappen gedaan en verder geluierd op de camping. In Waldheim ook de auto gewassen, omdat hij erg smerig was geworden door de regen onderweg. De camping ligt aan een meer wat door het bos te bereiken is. Het is niet mogelijk in het meer te zwemmen, te minste wij konden het niet ontdekken.

Camping Sursee

Op de camping Sursee ontdekte we dat de verlichting van de caravan niet goed werkte, de ene keer wel en de andere keer niet. Even rommelen aan de stekker en het werkte weer. Bij Bellinzona op een parkeerplaats gestopt en de ANWB gebeld dat we met pech stonden. Na een uur komt de Zwitserse wegenwacht de parkeerplaats oprijden, maar reed zo hard dat hij ons niet zag. Weer bellen en na weer een uur een andere wegenwachthulp. deze concludeerde dat de stekker aan de caravan vervangen moest worden. Achter zijn auto naar een garage gebracht maar zij konden ons niet helpen. ANWB gebeld maar hier ben ik zeer slecht geholpen zal maar denken dat het een werkstudent was, zij adviseerde een stekker bij GAMMA te kopen. Maak er verder geen woorden over vuil maar dacht wel om mijn lidmaatschap op te zeggen, wat ik overigens niet heb gedaan. Om een lang verhaal kort te maken, de stekker is bij Camping Sport Magenta in Magenta vervangen door hulp van de mensen van de receptie van  de camping in Milaan. Zij gaven ons het adres waar we op zaterdag terecht konden en direct werden geholpen. De reparatie was nog niet 100%, omdat ze van twee één stekker hebben willen maken. Maar met een touwtje om de stekker zijn we door Italië getrokken.

Van Waldheim naar Milaan stadscamping Citta di Milano voor 3 nachten. Een grote stadscamping, redelijk goed verzorgd en voor Italiaanse begrippen ruime plaatsen. Voor een bezoek aan Milaan een ideale plek. Wel moesten we even zoeken waar de camping was. Het is vlakbij het San Siro stadion. Nu moet ik wel vermelden dat wij er in mei hebben gestaan en het vrij rustig was. Wij hadden een plaats helemaal achteraan genomen dan heb je geen last van de spelautomaten en het restaurant. Ook was het toiletgebouw vlakbij en deze was schoon. In Milaan zijn we op familiebezoek geweest, gezellig want we hadden elkaar een tijdje niet gezien.

Camping Milaan

Plattegrond camping

Van Milaan naar Genua en met de ferry naar Palermo 1 nacht aan boord. De overtocht duurt 21 uur en aan boord is van alles te doen. We hebben de oversteek gemaakt met Grandi Navi Veloci welke we hadden besproken via Overtocht.nl De kosten voor twee personen, auto en caravan en een buitenhut was € 325,55 besproken in januari 2016. De service is erg goed je hoeft verder niets meer te doen dan met je voucher naar de haven te rijden. In de haven van Genua rij je bijna vanzelf naar de ferry als je de borden volgt. Je moet 2 uur voor vertrek inchecken. Ik had geen idee hoe het allemaal zou gaan en maakte me hier wel wat bezorgt om. Achteraf kan ik zeggen het is erg simpel als je de borden volgt en de instructie van het personeel. Een tip, laat je niet opjagen want het doel van het personeel is, iedereen snel op de boot en in Palermo iedereen snel van de boot. Het oprijden van de ferry is geen enkel probleem, maar in Palermo moet je in het schip keren wat voor sommige mensen een probleem was. Wij stonden aan rechterkant en konden zonder problemen keren. Hier wordt bij het inrijden door het personeel rekening gehouden.

Van de ferry naar Isola delle Femmine camping La Playa 1 nacht. We kwamen om 20:00 uur aan in Palermo en de route naar de camping was lastig te vinden maar is uiteindelijk gelukt. Het werd al donker toen we bij de camping aankwamen. De camping was vol we stonden met nog twee caravans en twee campers in de rij voor een plaatsje en moesten uiteindelijk op de parkeerplaats staan en zouden dan de volgende dag een plaatsje op de camping krijgen. We hebben toen besloten dit niet te doen maar de volgende ochtend naar Agrigento te rijden. Ik had vanuit Nederland al een mail gestuurd om een plaats te reserveren maar kreeg als antwoord dat dit niet nodig was. De eigenaresse had zich niet gerealiseerd dat het seizoen al vroeg was begonnen.

Isola delle Femmine naar Agrigento camping Valle dei Templi waar we 5 nachten hebben gestaan. Ook hier zijn we op familiebezoek geweest en hebben genoten van het lekkere eten en de omgeving. De camping is goed bereikbaar en ligt vlakbij  de Tempelvallei. De ontvangst was erg hartelijk en we mogen zelf een plaatsje uitzoeken. Het werd al erg heet (28º celsius) dus zochten we een plaats in de schaduw. Het werd plaats 6a een prima plek naast het toiletgebouw. Douches en toiletten waren erg schoon, deze werden 3 maal daags schoongemaakt. Wel zijn de plaatsen klein onze caravan paste maar net op de plek. Naast de familie bezoeken zijn we ook naar de tempel vallei geweest. De auto geparkeerd aan de westzijde (ligt laag) en met een taxi voor € 6,00 naar de oostzijde (ligt hoog) en dan via de wandelroute van ± 5 km langs de tempels naar de auto terug.

Vanuit Agrigento zijn we ook naar de Villa Romana del Casale geweest. Dit is een Romeinse villa uit circa 300 na Chr. De villa bevindt zich dicht bij de plaats Piazza Armerina in Centraal-Sicilië. Ze is vooral bekend vanwege de vele, zeer goed bewaard gebleven vloermozaïeken met onder andere jachttaferelen, goden- en heldensagen en de zogenaamde bikinimeisjes. Onduidelijk is nog steeds wie de oorspronkelijke bouwheer was: het zou kunnen gaan om een lid van een rijke consulaire familie, maar ook keizer Marcus Valerius Maximianus wordt wel genoemd. Gedurende de Arabische overheersing van Sicilië (9e tot 11e eeuw na Chr.) werd de villa nog bewoond, maar daarna werd ze tijdens de verovering van Zuid-Italië door de Normandiërs verwoest, en raakte ze vergeteen aardverschuiving bedolf de Villa Casale onder een dikke laag zand, totdat de opgravingen in de 19e eeuw begonnen. Vrijwel alle ruimtes van de Villa Romana del Casale hebben mozaïeken op de vloer. In totaal gaat het om circa 3.500 vierkante meter vloeroppervlak. De meeste mozaïeken zijn goed bewaard gebleven. Ieder mozaïeksteentje of glasdeeltje is ongeveer 1 x 1 cm groot. De jachtscènes zijn het bekendst, net als de zogenaamde bikinimeisjes: de oudste afbeelding ter wereld van vrouwen in een soort bikini. Ze lijken allerlei krachtsporten of gymnastiekoefeningen uit te voeren.

Camping Valle dei Templi

Plattegrond camping

Van Agrigento naar Avola naar camping Sabbiadoro waar we 3 nachten hebben gestaan. Fraaie camping in een niet zo aantrekkelijke omgeving. Zeer goed onderhouden met fraaie planten. Personeel op de camping is niet zo vriendelijk en gastvrij, de eigenaar kan erg cru reageren als het niet gaat zoals hij het bedacht heeft. Sanitair is schoon en ruim, maar om te douchen moet je iedere dag bij de receptie je kaartje laten opladen. Toegangsweg is erg smal en bochtig (4 haakse bochten) en voor grote campers en caravans niet gemakkelijk te berijden. Maar daar staat dus een prachtige camping tegenover direct aan het strand bereikbaar via een trap. Vanuit de camping hebben we een uitstapje naar Syracusa gemaakt.  Syracusa is een stad met veel Griekse invloeden er is een Romeinse arena en een Grieks theater. Een bezoek aan de stad is zeker de moeite waard. Er zijn bij het centrum ruime parkeerplaatsen en ook bij de Romeinse arena en het Griekse theater beide zijn op één locatie. Wij zijn vanaf het centrum hiernaar toe gelopen, wat uiteindelijk wel erg ver was achteraf.

Camping Sabbiadoro

Waterballet voorkomen

Avola naar Fondachelo camping Mokambo 3 nachten. Vanaf deze gezellige camping hebben we met een gids de ETNA bezocht. We zijn door de gids met een vierwiel drive busje opgehaald van de camping en hebben een rondrit aan de oostelijke kant van de ETNA gemaakt en hebben ook krater nummer 7 bezocht. We zijn niet op de top van de ETNA geweest, omdat dat te gevaarlijk was. Na de excursie werden we weer netjes naar de camping terug gebracht. Advies ga met een gids, zij weten wat wel en niet kan en staan voortdurend met elkaar in verbinding. Het is een indrukwekkende tocht zeker de moeite waard om te doen.

Met de veerboot vanaf Messina zijn we naar de laars overgestoken naar het plaatsje Villa San Giovanni. Het was even zoeken waar de veerboot zou vertrekken. In de stad wordt met borden aangegeven waar de veerboot vertrekt, maar deze maatschappij bestaat niet meer. Bij het informeren bij de autoriteiten (mannen in uniform) zijn we van het kastje naar de muur gestuurd en het heeft aardig wat tijd en wilde manoeuvres gekost voor we de veerboot hadden gevonden. Dan in de rij en een ticket kopen, dit gaat als volgt eerst betaal je voor de auto € 39,00 dan denk je klaar, maar dan is de caravan aan de beurt € 39,00 samen € 78,00. Dit kun je niet in één keer betalen alleen in tweeën. Rare jongens die Romeinen. Een dure oversteek dus.

Fondachelo naar Nicotera camping Mimosa 3 nachten. Bij het aanrijden naar de camping denk je even “waar ga ik naartoe”, maar gewoon doorrijden je krijgt geen spijt van! Leuke campingbeheerder, lijkt nors maar is dat niet. Kwamen op zondag aan was erg druk met campers. Toen die maandag waren vertrokken kregen we de sleutel van een privé toilet en douche. Plaats waar wij stonden erg klein – konden de caravan met moeite neerzetten. Mochten 3 plaatsen gebruiken, 2 voor de caravan en 1 voor de auto. Vanaf het strand mooi uitzicht op de Stromboli en de ondergaande zon. Volop genoten van het verblijf op deze camping. Toiletten oud en niet van deze tijd maar zeker schoon.

Camping Mimosa

Nicotera naar Paestum camping La Foce dei Tramonti 1 nacht

Camping La Force dei Tramonti

Paestum naar Pozzuoli (Napels) camping Vulcano Solfatara 4 nachten.
Klik hier voor de foto’s van de bijzondere camping.
Bezoek aan Pompeii, klik hier voor de foto’s

Toegang camping Vulcano Solfatara

Camping Vulcano Solfatara

Pozzuoli naar Civitella del Lago Baschi camping Il Falcone 2 nachten

Bezoek aan Orvieto voor foto’s klik hier

Camping Il Falcone

Civitella del Lago Baschi naar Marina di Massa camping Luna 2 nachten

Camping Luna

Marina di Massa naar Milaan stadscamping Citta di Milano 1 nacht.
Geen foto van de camping.

Milaan naar Sachseln camping Ewil 4 nachten

Camping Ewil

Sachseln naar Bad Rippoldsau – Schapbach camping Alisehof 3 nachten.

Camping Alisehof

Bad Rippoldsau – Schapbach naar Koblenz-Guels camping Gulser Moselbogen 3 nachten

Camping Gulser Moselbogen

Koblenz-Guels naar Oirschot camping Latour hier hebben we nog 2 nachten gestaan en dan naar huis.